Årets morsomste reklamefilm?

Både når det gjelder ressursbruk og potensiell innflytelse er reklamefilmer på TV en svært viktig del av amerikanske valg. Både i 2006 og 2008 brukte håpefulle kandidater ca 2,6 mrd dollar på politisk reklame, og nesten hele beløpene ble brukt på TV-reklame.

Mange har uttrykt oppgitthet over at en stor andel av disse reklamene brukes på såkalt negativ reklame, og også i år er en majoritet av reklamefilmene negative. Politiske konsulenter svarer med at disse ofte er de mest effektive, og kan støtte seg til flere eksempler på negative reklamefilmer som har hatt stor innflytelse på utfall av valg. Lyndon B Johnsons ”Daisy” og George W Bushs ”Windsurfing” og ”Swift Boat Veterans” er noen av de beste eksemplene på reklamefilmer som har bidratt til å prege valgkamper. Også Hillary Clintons ”3am” og John McCains ”Celebrity” preget valgkampen i 2008 selv om begge til slutt måtte gi tapt mot Barack Obama.

Samtidig finnes det også flere eksempler på positive eller morsomme reklamefilmer som har hatt en avgjørende betydning i valg. Ronald Reagans ”Morning Again in America” satte tonen for presidentvalgt i 1984, mens Mike Huckabees fikk mye oppmerksomhet etter sin morsomme reklamefilm med Chuck Norris i 2008.

En god kandidat til årets morsomste reklamefilm er produsert av Colorados demokratiske kandidat til guvernørsetet, John Hickenlooper. I filmen, som gikk på luften forrige uke, proklamerer Hickenlooper sin avsky mot alle de negative reklamefilmene ved å uttale – men også fysisk demonstrere – at ”Every time I see one, I feel like I need to take a shower.” Så gjenstår det å se i november om Hickenlooper, som stiller til valg mot republikanernes tea-party kandidat Dan Maes og American Constitution Partys Tom Tancredo, har gjort rett i å love å avstå fra negative reklamefilmer.

Hva synes dere lesere – har Hickenlooper årets morsomste så langt?

Det er stengt for kommentarer.